Gifta vid första ögonkastet

by mojuppsats

När jag läste på nätet om vad som händer i dokumentärserien ”Gifta vid första ögonkastet” blev jag chockad: tre par skulle först matchas av olika experter och sedan gifta sig – den första gången när de träffas, d.v.s. ser varandra! Det låter galet, eller hur? Men när man får höra på de sex deltagarna och deras liv och problem, börjar man begripa vad som var deras anledning till att delta i serien. I Sverige finns det mer än två miljoner (ofrivilliga) singlar som inte kan träffa partner eftersom det finns en stark singel-kultur i landet, vilket gör det svårt för singlar att träffa någon intressant och passande. Följaktligen känner sig många av dem ensamma, eftersom de vill dela sitt liv med en speciell person, gifta sig och ha familj. Det är helt OK om man behöver liten hjälp med det . Dessutom matchar experterna som också är med i serien deltagarna på ett helt civiliserat sätt – man använder vetenskaplig information och matchar ihop personer som passar varandra bäst. En av experterna är en kvinnlig präst, som inte har något problem med konceptet: hon tycker att det är viktig att kyrkan och äktenskapet moderniseras. Det är precis därför jag tycker att serien har en enorm revolutionär potential. Äktenskapet dekonstrueras i denna serie, och det med Guds godkännande! Att gifta sig kan betyda många olika saker: man kan gifta sig på grund av kärlek, men idag finns det också oromantiska skäl för att gifta sig: tradition, ekonomiska problem, familjpåtryckning… Äktenskapet har en mycket problematisk historia med rasism och sexism och deras spår är synbara även idag. Så när sex rationella och fullvuxna personer vill gifta sig med totala främlingar och försöka leva med dem i fyra veckor, tycker jag att det faktiskt är fantastiskt. Mitt enda problem med serien är att den är lite för heterocentrisk. Det finns bara heterosexuella deltagare, men det finns inte några skäl för att inte matcha några homosexuella par också. Jag ska inte titta vidare på serien eftersom jag inte är intresserad av vad som ska hända, men jag tycker ändå att serien är ett viktigt steg i äktenskapets dekonstruktion och liberalisering.

 

Marta Šušak

